Bent u benieuwd welke leerkracht bij welke groep hoort op montessorischool Het Element. Dat komt goed uit, want de leerkrachten uit ons team stellen zich graag even voor!
Ik ben Fiona van Essen, 40 jaar jong en woon in Hoogeveen. Samen met mijn man zijn wij de trotse ouders van twee kinderen.
Op Montessorischool Het Element ben ik werkzaam als onderwijsassistent. Ik doe dit werk met veel plezier. Het geeft mij ontzettend veel voldoening om kinderen te zien groeien in hun ontwikkeling. Ieder kind is uniek!
Ik vond het geweldig op de basisschool, je kon er veel leren! Tekenen en knutselen vond ik altijd het leukste om te doen. Van ‘proberen’ kun je ‘leren’, zo was ik als kind al.
Mijn naam is Jannet Ensing. Ik woon in Assen samen met mijn man en twee puberkinderen en werk al 22 jaar in het onderwijs. Ik ben begonnen als juf, toen werd ik adjunct-directeur en vervolgens directeur. Mijn vrije tijd vul ik graag met sporten, zowel het beoefenen ervan als ernaar kijken, lezen, eropuit gaan, wandelen in de rust van de natuur en ik speel graag toneel. Ik sta nieuwsgierig, ondernemend en met een positieve kijk in de wereld.
Toen ik vlak na mijn afstuderen in 2000 in mocht vallen op een Montessorischool, wist ik meteen dat deze vorm van onderwijs me op het lijf geschreven was. Ik heb mijn Montessoribevoegdheid gehaald en heb sindsdien alleen nog maar op Montessorischolen gewerkt. Ik vind het nog altijd fantastisch werk om kinderen te helpen ontwikkelen en groeien. Daarnaast vind ik het ook belangrijk om zelf te blijven groeien en heb daarom de laatste jaren een opleiding tot hoogbegaafdheidsspecialist en de premaster Orthopedagogiek gevolgd. In mijn vrije tijd vind ik het leuk om muziek te maken en luisteren, wandelingen met onze golden retriever te maken en om andere landen te ontdekken.
Hallo, ik ben Marijke. Ik ben getrouwd met Erik en we hebben drie kinderen. Thijs van 16, Jasmijn van 13 en Sanne van 11 jaar. Wij hebben een hond Bo en een poes Binky. Ik hou erg van wandelen, fietsen, fotograferen en padellen.
Mijn naam is Jacqueline Eggink en ik woon in Havelte, met mijn man en honden. Al vanaf de start in 1990 ben ik werkzaam geweest op deze Montessorischool. In drie verschillende gebouwen en met een heleboel collega’s en leerlingen in verschillende bouwen mag ik wel zeggen dat de Montessorischool de belangrijkste factor in mijn werkzame leven is geweest en nu dus weer na zes jaar is geworden.Sinds januari 2024 werk ik weer in de bovenbouw.
Mijn hobby’s zijn wandelen met de honden, tuinieren, interieurstyling en binnenhuisarchitectuur. En daarnaast natuurlijk veel leuke dingen doen met onze kinderen en kleinkinderen.
Ik woon samen met mijn man en twee dochters in Pesse. Ik ben geboren en getogen in Limburg, maar woon al meer dan 17 jaar in Pesse. Mijn functie op de Montessorischool Het Element is intern begeleider zijn op de donderdag. Deze dag ben ik bezig met het coördineren van de zorg, doe ik groepsbezoeken, heb contacten met ouders en leerlingen en bewaak ik de doorgaande lijn van de zorg binnen de school. In mijn basisschooltijd was ik een verlegen leerling die vaak een rood hoofd kreeg als de meester en/of juf mij een beurt gaf. Ik had het niet altijd makkelijk met leren en de kinderen waren ook niet altijd even aardig voor mij, aangezien ik ook als kind wat stevig was. Nu als volwassenen heb ik mij kunnen ontwikkelen tot een enthousiaste, zelfverzekerde vrouw die vooral met veel passie in het onderwijs werkt.
Mijn naam is Adinda Kaelen. Ik woon net buiten Hoogeveen naast mijn ouders op de boerderij waar ik ook ben opgegroeid. De afgelopen jaren heb ik veel gereisd. Indonesië wilde ik graag eens wat van zien, omdat mijn moeder er geboren is (vandaar mijn Indonesische naam). InZuid-Amerika (Ecuador en Peru) wonen 2 van mijn zusjes en ik heb een tijdje in Ecuador gewoond, omdat ik geniet van de cultuur en de mensen. Toen ik een paar dagen terug was, viel ik in op de Montessorischool en ben ik gebleven.
Montessori is een manier van onderwijs waar ik me heel prettig bij voel. Er wordt op een fijne manier naar de kinderen gekeken. De sfeer in de groepen is goed waardoor je de beste basis krijgt om te kunnen leren en groeien in zelfstandigheid.
Van mijn eigen basisschool tijd kan ik me vooral de geschiedenisverhalen van mijn meester uit groep 6 herinneren. Hij kon het zo vertellen alsof het voelde dat je erbij was.Taal en schrijven vond ik leuk en in mijn rapport stond dat ik mijn werk graag versierde. Tja, mijn werkhouding en concentratie waren niet altijd optimaal, maar het is best wel goed gekomen vind ik zelf.
Als kleuter wist ik het al: “Later word ik zelf juf!” Mijn hart heeft altijd al bij het jonge kind gelegen. Ik hou van spontaan zingende kleuters, de verwondering in de kring, de ontluikende geletterdheid, hun magische belevingswereld en al die andere bijzondere ontwikkelingen die je van zo dichtbij meekrijgt. Ik geniet elke dag weer van de blije gezichtjes als de kinderen ’s ochtends binnen komen.
Jonge kinderen leren door te spelen vanuit hun intrinsieke motivatie. Daarom denk ik altijd vanuit het spel. Wat valt er te spelen bij dit thema? Hoe richten we het lokaal in, zodat het kind vanuit zijn eigen interesses en motivatie aan de slag gaat? Daar draait het in de kern namelijk om bij Montessorionderwijs. Als een kind snapt waaróm ze iets doen, dan is de motivatie ook hoger om het te willen begrijpen. Dan zetten ze zich in om iets echt onder de knie te krijgen. Dit stemt overeen met de natuurlijke nieuwsgierigheid die kinderen hebben. Een kind wordt verantwoordelijk gemaakt voor zijn eigen leerproces.
Wat ook van bijzondere waarde is binnen ons type onderwijs is dat kinderen ook zelf aandeel hebben in het begeleiden van andere kinderen. Zo zijn de oudere kleuters het helpend handje van de jongste kleuters: Ze maken de nieuwkomers op hun eigen manier wegwijs in de klas. Ze helpen met lastige ritsen, losse veters en de wandelroute naar het speellokaal. Oudere kinderen helpen anderen met de lesstof, die ze zelf al goed beheersen. Dit vraagt een bepaalde zachtheid van de oudste leerlingen, waardoor ze op hun beurt weer leren om zich goed te kunnen verplaatsen in de ander. Het is telkens weer een bijzondere wisselwerking om te mogen zien!
Het team van Montessorischool Het Element:
Directie: Jannet Ensing
Intern begeleider:Tamara Broeksmit
Onderwijsassistente:Fiona Hagedoorn
Leerkracht onderbouw: Marijke Kuilder-Kruidhof ( ma ) & Petronella Profijt ( di / woe / do / vrij )
Leerkracht middenbouw: Kirsten van Sister(ma / di / woe ) &Adinda Kaelen( do / vrij )
Leerkracht bovenbouw:Roy Groote( ma / di / vrij ) &Jacqueline Eggink(wo / do )
Vakleerkracht bewegingsonderwijs:Marieke de Groote