Bent u benieuwd welke leerkracht bij welke groep hoort op montessorischool Het Element. Dat komt goed uit, want de leerkrachten uit ons team stellen zich graag even voor!
Ik ben Fiona van Essen, 40 jaar jong en woon in Hoogeveen. Samen met mijn man zijn wij de trotse ouders van twee kinderen.
Op Montessorischool Het Element ben ik werkzaam als onderwijsassistent. Ik doe dit werk met veel plezier. Het geeft mij ontzettend veel voldoening om kinderen te zien groeien in hun ontwikkeling. Ieder kind is uniek!
Ik vond het geweldig op de basisschool, je kon er veel leren! Tekenen en knutselen vond ik altijd het leukste om te doen. Van ‘proberen’ kun je ‘leren’, zo was ik als kind al.
Mijn naam is Rixt Groothedde en ik ben sinds februari “juf Rixt” op Montessorischool het Element. Ik ben getrouwd en heb twee fantastische kinderen. Ik ben zorgzaam, betrouwbaar en geduldig. Ik ben sportief, sociaal en werk georganiseerd en gedetailleerd.
Als kind was ik een rustige onopvallende leerling die zich exact aan de opdrachten hield zoals die gegeven werden. Het leren ging mij vroeger goed af maar vroeg vanuit mijzelf niet om meer uitdaging. Als juf probeer ik daarom elk kind zoveel mogelijk te zien en maakt de keuzevrijheid op het Element mij nieuwsgierig. Ik heb al vanaf jonge leeftijd school met veel sporten gecombineerd waardoor een goede organisatie voor mij toen al belangrijk was.
Na bijna 14 jaar op een grote school in Zwolle is het Montessorionderwijs voor mij een nieuwe uitdaging. Ik vind het mooi dat de kinderen hier keuzevrijheid hebben en dat wij als leerkrachten proberen te kinderen zo goed te begeleiden om de juiste keuzes te maken. Wij leren de kinderen het zelf te doen. Het Element is een fijne plek, met een mooi team, waar kinderen zichzelf mogen zijn en zich zoveel mogelijk op hun eigen tempo kunnen ontwikkelen.
Ik ben 41 jaar en woon samen met mijn man en twee dochters in Pesse. Ik ben geboren en getogen in Limburg, maar woon al meer dan 17 jaar in Pesse. Mijn functie op de Montessorischool Het Element is intern begeleider zijn op de donderdag. Deze dag ben ik bezig met het coördineren van de zorg, doe ik groepsbezoeken, heb contacten met ouders en leerlingen en bewaak ik de doorgaande lijn van de zorg binnen de school. Ik ben nu 7 jaar intern begeleider op de prof. Titus Brandsma school in Hoogeveen en doe dit met veel plezier. Voor mij is de Montessorischool een nieuwe uitdaging. Ik heb geen ervaring met Montessorischolen, maar de visie spreekt mij aan en ik wil graag leren. In mijn basisschooltijd was ik een verlegen leerling die vaak een rood hoofd kreeg als de meester en/of juf mij een beurt gaf. Ik had het niet altijd makkelijk met leren en de kinderen waren ook niet altijd even aardig voor mij, aangezien ik ook als kind wat stevig was. Nu als volwassenen heb ik mij kunnen ontwikkelen tot een enthousiaste, zelfverzekerde vrouw die vooral met veel passie in het onderwijs werkt.
Mijn naam is Adinda Kaelen. Ik woon net buiten Hoogeveen naast mijn ouders op de boerderij waar ik ook ben opgegroeid. De afgelopen jaren heb ik veel gereisd. Indonesië wilde ik graag eens wat van zien, omdat mijn moeder er geboren is (vandaar mijn Indonesische naam). InZuid-Amerika (Ecuador en Peru) wonen 2 van mijn zusjes en ik heb een tijdje in Ecuador gewoond, omdat ik geniet van de cultuur en de mensen. Toen ik een paar dagen terug was, viel ik in op de Montessorischool en ben ik gebleven.
Montessori is een manier van onderwijs waar ik me heel prettig bij voel. Er wordt op een fijne manier naar de kinderen gekeken. De sfeer in de groepen is goed waardoor je de beste basis krijgt om te kunnen leren en groeien in zelfstandigheid.
Van mijn eigen basisschool tijd kan ik me vooral de geschiedenisverhalen van mijn meester uit groep 6 herinneren. Hij kon het zo vertellen alsof het voelde dat je erbij was.Taal en schrijven vond ik leuk en in mijn rapport stond dat ik mijn werk graag versierde. Tja, mijn werkhouding en concentratie waren niet altijd optimaal, maar het is best wel goed gekomen vind ik zelf.
Ik ben Petronella Profijt, 39 jaar en alweer 16 jaar werkzaam op Montessorischool het Element. Als kleuter wist ik het al: “Later word ik zelf juf!” Mijn hart heeft altijd al bij het jonge kind gelegen. Ik hou van spontaan zingende kleuters, de verwondering in de kring, de ontluikende geletterdheid, hun magische belevingswereld en al die andere bijzondere ontwikkelingen die je van zo dichtbij meekrijgt. Ik geniet elke dag weer van de blije gezichtjes als de kinderen ’s ochtends binnen komen.
Jonge kinderen leren door te spelen vanuit hun intrinsieke motivatie. Daarom denk ik altijd vanuit het spel. Wat valt er te spelen bij dit thema? Wat kunnen we deze keer voor themahoek maken? Hoe richten we het lokaal in, zodat het kind vanuit zijn eigen interesses en motivatie aan de slag gaat? Daar draait het in de kern namelijk om bij Montessorionderwijs. Als een kind snapt waaróm ze iets doen, dan is de motivatie ook hoger om het te willen begrijpen. Dan zetten ze zich in om iets echt onder de knie te krijgen. Dit stemt overeen met de natuurlijke nieuwsgierigheid die kinderen hebben. Een kind wordt verantwoordelijk gemaakt voor zijn eigen leerproces.
Wat ook van bijzondere waarde is binnen ons type onderwijs is dat kinderen ook zelf aandeel hebben in het begeleiden van andere kinderen. Zo zijn de oudere kleuters het helpend handje van de jongste kleuters: Ze maken de nieuwkomers op hun eigen manier wegwijs in de klas. Ze helpen met lastige ritsen, losse veters en de wandelroute naar het speellokaal. Oudere kinderen helpen anderen met de lesstof, die ze zelf al goed beheersen. Dit vraagt een bepaalde zachtheid van de oudste leerlingen, waardoor ze op hun beurt weer leren om zich goed te kunnen verplaatsten in de ander. Het is telkens weer een bijzondere wisselwerking om te mogen zien!
Mijn naam is Sharon Broekroelofs – Paarhuis. Samen met mijn man en onze zoontjes Stan (2017) en Roan (2018) wonen wij in Bergentheim.
Sinds 1 april 2021 ben ik directeur van deze fijne montessorischool. Ik had nog geen ervaring met de montessorivisie, maar de manier van werken heeft altijd mijn interesse gewekt. Wat ik zo mooi vind aan het montessorionderwijs is dat de wereld als geheel wordt gezien en het kind hier een belangrijk onderdeel in is. Alles hangt met elkaar samen en je kunt hier je eigen steentje aan bijdragen. Hierdoor leren kinderen op jonge leeftijd rekening houden met elkaar en de wereld om hen heen. Dit zie en merk je terug in de fijne sfeer op onze school. Ook kan ik mij helemaal vinden in deze uitspraak van Maria Montessori: ‘Niets in de geest als het niet in de handen is geweest’. Doordat er op onze school – en op alle montessorischolen – veel met concreet materiaal wordt gewerkt, zien en ervaren de kinderen wat zij leren. Hierdoor is de focus op dat wat aangeleerd groot en zijn de kinderen betrokken bij hun eigen leerproces. Hier word ik elke dag blij weer blij van!